Prana Uccãra eller Ajapajapa-meditation

Den meditationsteknik som lärs ut under level 1 kallas Prana Uccãra, fast vid genomgången kallades meditationstekniken helt plötsligt för ajapajapa, dvs samma namn som används av Skandinavisk yoga och meditationsskola. De representerar båda tantra-yoga men från olika traditioner. Hur som helst finns det skillnader i hur ajapajapa lärs ut.  Vid Håå, Skandinavisk yoga och meditationscenter, sker tekniken ungefär på följande sätt:

  • Utövaren sitter i meditationsställning och reperar mantrat om högt ett tiotal gånger.
  • Sedan repeteras det psykiska andetaget ett tiotal gånger (använder en ”mala”).
  • Utövaren börjar sedan repetera mantrat ”So” vid varje inandning och mantrat ”ham” vid varje utandning. Samtidigt försöker hen visualisera en energiström som färdas ned genom susumnã (ryggmärgen) till muladhara (mellangården) vid varje inandning och att strömmen vänder och går upp mot sahasrãra (kronchakrat i huvudet) vid varje utandning.
  • Efter ett tjugotal gånger vänds energiströmmen och hen repeterar ”ham” vid inandning och ”so” vid utandningen och lika många gånger.
  • Efter detta genomförs ett rotlås fem gånger och sedan fokuserar utövaren på en inre rymd och visualisering av en sk ”psykisk symbol”.

Fast på Agama yoga sker meditationen istället på följande sätt och i tre steg:

  • Utövaren sitter i meditationsställning och fokuserar på andetaget som färdas från hjärtat/bröstkorgen ut  genom och 25 cm utanför näsborrarna  och inandningen sker samma väg in.
  • Efter ca 10 minuter försöker utövaren istället visualisera sig andningen som en energiström av prana som färdas samma väg som luften.
  • Efter ytterligare 10 minuter ändras energiströmmen riktning och vid utandningen går igenom huvudet och 25 cm ovanför huvudet som också ska motsvara sahasrara (kron-chakrat).  Vid inandning går energiströmmen ned mot hjärtat i bröstkorgen. Slutligen fokuserar man på mantrat ”ham” vid varje inandning och mantrat ”sa” vid varje utandning. Hur man fokuserar på energiflödet och hur det manifesteras i de olika områden beror på individens personlighet, dvs det kan visualiseras, höras (andningen eller via mantran) eller kännas. Utövaren väljer själv.  Speciellt för auditativa personer bör in och utandningen följas med ett mantra. Mantrat ”ham” används vid inandning och mantrat ”sah” vid utandning.

meditation2

De två mantra, ”ham” och ”sah”, kommer från Upanishaderna i Indien och dess användning har tolkats olika inom olika yogasystem. Enligt vissa är det mer grammatiskt korrekt i sanskrit att kalla de två mantra för ”So-Ham” istället. Även hur de ska användas vid in och utandning är omtvistat. Fast Agamasystemet anser att de följer den ursprungliga och korrekta användningen av mantra vilket  har verifierats.

meditation5

Meditationen har likheter med den buddistiska meditationstekniken ”Vipassana”  och kallas därför för ”Tantrisk Vipassana”.  Avståndet 25 cm (12 fingrar) ovanför huvudet motsvaras av storleken hos ”tofsen” som ses på Buddas huvud, men som förstås inte är någon riktig tofs. Det verkar finns många buddistiska inslag inom den esoteriska varianten av tantra och de lär också ut Vipassana fast på någon annan kurs.

 

About

Johan är född 1968 och bosatt i Helsingborg, men är uppvuxen i södra DaIarna i mitten av Sverige. Har en varierad yrkesbakgrund men jobbade senast som lärare i kemi, naturkunskap och webbutveckling. Han har en yngre bror och syster. Fyller gärna sin fritid med yoga, sportdykning, resor och kör gärna motorcykel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »